تبیان، دستیار زندگی
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، حضور مردم قدردان را نقطه عطف حادثه پلاسکو دانست و گفت: این حادثه هرچند تلخ و ناگوار بود اما نشان می دهد که میزان همبستگی ملی در بین مردم ما بالاست و حضور مردم در ایستگاههای آتش نشانی برای قدردانی از آتش نشانان موید این موض
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش همبستگی ملی در ایستگاه های آتش نشانی

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، حضور مردم قدردان را نقطه عطف حادثه پلاسکو دانست و گفت: این حادثه هرچند تلخ و ناگوار بود اما نشان می دهد که میزان همبستگی ملی در بین مردم ما بالاست و حضور مردم در ایستگاههای آتش نشانی برای قدردانی از آتش نشانان موید این موضوع است.

بخش اجتماعی تبیان

نمایش همبستگی ملی در ایستگاه های آتش نشانی

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا، علی اصغر سعیدی در گفت و گویی اختصاصی، در مورد تحلیل جامعه شناختی حادثه پلاسکو، ضمن ابراز تاسف و همدردی در رابطه با این موضوع افزود: استنباط جامعه شناختی من از رفتارهای مردم این است که گفته شده با وجود هشدارهای آتش نشانان، مبنی بر ترک محل توسط مردم اما آنان همچنان ازدحام داشتند. این است که باوجود برخی حرف های غلط، در کشورهای جهان سوم، افراد به جان خود اهمیت می دهند و به موازاتی که سطح رفاه در جامعه افزایش می یابد، توجه به ارزش جان انسان نیز افزایش پیدا می کند.

وی در مورد افرادی که در محل حادثه اقدام به گرفتن تصویر و فیلم کردند، گفت: پنداشت من از این موضوع خیلی منفی نیست و به نظرم چون وقوع این حادثه مهم است،‌ هر فردی که آن را ملاحظه می کند با توجه به ابزاری که در اختیار دارد،‌ سعی بر ثبت آن دارد و به عنوان نشانه ای مهم می خواهد این حادثه را در تاریخ برای خود ثبت و نگهداری کند.

پایین بودن فرهنگ ایمنی در کشور

سعیدی اظهار کرد: واقعیت این است که در کشور ما فرهنگ ایمنی بسیار پایین است و به همین دلیل دولت (به معنای حاکمیت و دستگاه ها و نهادهای متولی) نتوانسته اند نظام پیشگیری را در کشور تدوین کنند.

وی ادامه داد: فرهنگ ایمنی در بسیاری از جوامع در حال توسعه، پایین است و معمولا این وظیفه دولت هاست که ارزش های ایمنی را از طرق مختلف در جامعه، برنامه ریزی و نهادینه کنند.

سعیدی در مورد نهادینه سازی فرهنگ ایمنی گفت: زمانی نه چندان دور را به یاد داریم که بستن کمربند ایمنی مساوی با غرب زدگی، تجدد و علامت جان دوست بودن افراد بود ولی بعد از اینکه این موضوع از سوی دولت پیگیری شد و مدیران برای اجرای آن پایداری کردند،‌ به فرهنگ ایمنی تبدیل شد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این موضوع نشان می دهد که در کشورهای در حال توسعه وظیفه ایمنی شهروندان در وهله نخست بر عهده حاکمیت است و دستگاه ها و نهادهای متولی باید با اصرار به برقراری قانون در نهادینه سازی فرهنگ ایمنی اهتمام لازم را داشته باشد.

لزوم تغییر فرهنگ ایمنی

وی در مورد حادثه پلاسکو گفت: این نوع حوادث در گوشه و کنار کشور اتفاق می افتد و اگر به آمار، اطلاعات و اخبار توجه کنیم در می یابیم که حوادث مشابه این حادثه بسیار است اما در مورد حادثه پلاسکو چون در قلب پایتخت رخ داده است،‌ موجب جلب توجه افکار عمومی شده اما نکته ای که باید به آن توجه کرد و از آن درس گرفت این است که متاسفانه این حادثه اولین نبوده و آخرین هم نخواهد بود مگر اینکه حاکمیت به طور جدی برنامه ای برای تغییر وضعیت فرهنگ ایمنی داشته باشد.

ناهماهنگی در مدیریت بحران

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بروز چنین حوادثی شاخص و نمونه ای از ناهماهنگی در مدیریت بحران است که این ناهماهنگی را در حوادث اخیر از جمله درمورد حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان و یا در آبگرفتگی خرمشهر نیز دیده شاهد بودیم.

وی تاکید کرد: وقوع حوادثی چون حادثه ساختمان پلاسکو موضوعی ملی است و نباید دنبال مقصر بود چراکه همه سازمان ها و نهادهای عمومی و دولتی در آن تاثیر دارند اما در حوزه خدمات شهری، شهرداری ها بسیاری از امور حمایتی و امدادی را عهده دار هستند.

سعیدی ادامه داد: ماموران شهرداری اولین کسانی هستند که هر روز به ساختمان ها چه از بعد فرمی و شکلی که زیباسازی شهر مد نظر است و چه از لحاظ محتوایی توجه می کنند و در حقیقت شهرداری ها نقش مهم و کلیدی دارند و صدور مجوز برای ساختمان ها و همچنین نظارت بر ایمنی ساختمان ها از جمله وظایف شهرداری ها محسوب می شود اما در کل آنچه مهم است این است که نوعی ناهماهنگی در مدیریت بحران به وضوح به چشم می خورد که این موضوع نیازمند برنامه ریزی برای ایجاد تغییرات اساسی در این حوزه است.

وی در مورد مدیریت بحران توضیح داد و گفت: مدیریت بحران در دو مرحله مطرح است؛ در بعد پیشگیرانه و در حین وقوع حادثه که به نظر من پیشگیری بسیار مهمتر است و اگر به ابعاد پیشگیرانه توجه شود، از بسیاری از مسائل جلوگیری می شود.

سعیدی اظهار کرد: اگرچه ممکن است تصور شود که آتش نشانان اغلب مواقع در محل کار خود نشسته اند و کار خاصی انجام نمی دهند اما باید توجه داشت که آتش نشانان،‌ نیروهای انتظامی و نظامی از جمله مشاغلی هستند که جان بر کف در خط مقدم خدمت به مردم هستند و شایسته است تا به لحاظ رفاهی به آنها توجه ویژه شود.

ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 30دی ماه دچارحریق شد و حدود ساعت 11 و 30 دقیقه این ساختمان به طور کامل فروریخت و تعدادی از آتش نشانان که در حال اطفای حریق بودند، و همچنین شماری از شهروندان زیر آوار گرفتار شدند. عملیات آوار برداری که از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد.


منبع:ایرنا